Výchozí reklama
Výchozí reklama
Články » Aktuality » Podnikání

Podnikání: Showroom je přežitek, tvrdí majitel firmy na nábytek, který si zákazníci navrhnou on-line

Nábytkářství zůstává jedním z posledních odvětví, která nejsou etablovaná na internetu. Martin Žák se to rozhodl změnit projektem Dozamo, který zákazníkům nabízí on-line prodej nábytku na míru. Start-up slibuje ceny srovnatelné s řetězci a kvalitu blížící se řemeslné výrobě.

Od vzniku firmy Dozamo, která se zaměřuje na výrobu individualizovaného nábytku, sice neuplynul ani měsíc, ale ambice majitelů Martina Žáka a Cosima Donatiho rozhodně nekončí u prvních vyrobených skříní. Po několikaměsíční práci spustili před několika týdny webové stránky s on-line konfigurátorem, kde si zákazník může sestavit skříň podle svých představ. Postupně plánují začít také s výrobou knihoven, komod, stolků a postelí.

Výchozí reklama

"Nějakou dobu jsem pracoval u táty v nábytkářské firmě, takže tenhle průmysl znám a je mi blízký," vysvětluje čtyřiadvacetiletý Martin Žák, proč se rozhodl podnikat v nábytkářství. "Je to strnulý, tradiční obor, a tak jsem si říkal, že by bylo zajímavé vymyslet on-line koncept prodeje nábytku. Upřímně si myslím, že showroomy jsou přežitek. Nábytkový průmysl zůstává jedním z posledních, které nejsou etablované na internetu a dříve nebo později se tam musí přesunout," dodává.

Na výměnném pobytu v Singapuru, kde studoval půl roku, se Žák seznámil se svým budoucím obchodním partnerem Cosimem Donatim ze Švýcarska. Společně rozjeli projekt Dozamo, jehož název je složeninou prvních slabik jmen Donati a Žák a italského názvu mobili (nábytek). Žák má ve firmě na starosti produkty a jejich vývoj, český trh, datovou analytiku a finance. Donati se věnuje především švýcarskému trhu, logistice, marketingu a strategii.

Letos v únoru se společně přihlásili do podnikatelského akcelerátoru xPort při Vysoké škole ekonomické v Praze a čtyři měsíce pracovali na tom, aby se z nápadu stal start-up. Na začátku června, kdy v xPortu proběhl historicky první demo day, získali spolu s dalšími pěti projekty cenu xPort Award spojenou s finanční odměnou ve výši 20 tisíc korun. Uspěli také v soutěži Vodafone Nápad roku, ve které se probojovali do finále.

Potom trvalo ještě skoro tři měsíce, než se na konci srpna zapsali do obchodního rejstříku a spustili svoji internetovou stránku. "Zabralo to více času, než jsme předpokládali. Projekt je hodně zaměřený na IT a programátory máme v makedonské Skopji, takže například oprava chyb je obtížnější, než kdybychom seděli někde ve společné kanceláři. Na webu pracujeme od února. Veškerá komunikace probíhá v angličtině, ale problém to není, kód je všude stejný," líčí Žák.

"Nyní dolaďujeme a optimalizujeme stránky pro vyhledávače. Koncem října bychom chtěli spustit marketingovou kampaň a také zprovoznit zákaznickou linku. Nejdříve si však musíme být jisti, že web funguje perfektně," popisuje mladý podnikatel.

Kvalita na úrovni řemeslné výroby

Dozamo chce nabídnout originálnější výrobky než nábytkové řetězce a kvalitou se přiblížit řemeslné výrobě. Cílem je přizpůsobit se individuálním potřebám zákazníka. Proto při vývoji produktů spolupracuje s mladými designéry. Na prvních návrzích skříní se podílela česká designérka, teď se do projektu zapojí další designér z Ukrajiny.

"Vytváříme soutěž na knihovny a úložné systémy. Chceme, aby nám designéři posílali svoje návrhy. Z těch nejlepších vytvoříme prototypy, a pokud budou fungovat, umístíme je na web a designér bude mít provizi z prodeje. Přijde nám to férovější kvůli motivaci a propagaci, navíc dobré nápady se budou prodávat lépe. Bude to výzva, myslím, že se dočkáme zajímavých konceptů," věří Žák.

V současnosti Dozamo nabízí pouze skříně. Zatím chce pokračovat s jejich vývojem a obohacovat je o další styly. Postupně přijdou na řadu knihovny, úložné systémy, přizpůsobitelné komody, noční, konferenční, jídelní a jiné stoly a stolky. Firma přemýšlí i o jednodušších postelích, aby si zákazník mohl vybavit na internetu celou ložnici v jednom stylu.

Jednou z věcí, kterou však Dozamo neplánuje, jsou kuchyně. "V Německu sice existuje relativně úspěšná firma vyrábějící jednoduché sektorové kuchyně, ale osobně si myslím, že kuchyně je drahý výrobek, jedna z největších investic po domě či autě, a lidé si ho přejí vidět. Naší cestou jsou jednodušší výrobky, které si zákazník dokáže sám změřit a nebojí se, že to dopadne špatně," vysvětluje Žák.

Expanze do Švýcarska a Německa

Spuštěním prodeje skříní v Česku si chtějí Žák s Donatim otestovat trh, zákazníky, web s konfigurátorem, výrobní procesy, spedice a celkovou koncepci firmy. Až se vše ustálí, plánují zhruba za dva až tři měsíce zahájit prodej ve Švýcarsku a v budoucnu také v Německu.

"Udělat chybu ve Švýcarsku je daleko složitější a dražší než v Česku, proto ten odklad. Dalším zajímavým trhem by pro nás bylo Německo, protože je to trh blízký našemu. Vyrábět ale chceme v České republice. Celé odvětví tu má silné kořeny, a ač se to možná u nás nezdá, výrobky mají na Západě dobrou pověst a jsou kvalitativně srovnatelné s těmi z Německa, Švýcarska, ale levnější," líčí podnikatel.

Český trh je podle Žáka pozadu oproti západnímu, protože se lidé stále ještě bojí nakupovat přes internet dražší a složitější výrobky. Že by koncept individualizovaného nábytku na internetu mohl fungovat, napověděl Žákovi německý server Home24.com. S Donatim se snažili zjednodušit a zautomatizovat veškeré procesy na maximum. Nábytek je designovaný tak, aby byl jednoduchý na výrobu, složení, zabalení i spedici.

Zákazník si sám navrhne nábytek přes internet

Pomocí on-line konfigurátoru, vhodného i pro laika, si zákazník zvolí vlastní rozměry a styl. Objednávka se poté přes software dostane přímo do výroby. Zákazník nemusí absolvovat několik schůzek s technikem ani jezdit na prodejnu.

"Je to větší práce s vývojem produktů, ale jsme schopni jednotlivé kusy vyrobit do sedmi pracovních dnů. Nějakou dobu zabere transport, takže momentálně na doručení garantujeme tři týdny. Do budoucna však víme, že jsme schopni to stlačit na dva. Zvažujeme i expres výrobu, ale naše on-line průzkumy dokazují, že dva až tři týdny jsou akceptovatelné pro naprostou většinu zákazníků," popisuje Žák.

Doprava nábytku je navíc zakomponovaná v ceně produktu. Firma už také vyvinula systém reklamací a chce nabízet službu montáže. V konfigurátoru si zákazník může zvolit, zda mu skříň přijede někdo namontovat, nebo si ji složí sám. "Vyvinuli jsme speciální systém. Skříň by mělo být možné složit do hodiny pouze pomocí křížového šroubováku a jednoho typu šroubků," říká mladý podnikatel.

Vzorkovník místo showroomu

Absenci showroomu řeší Dozamo zasíláním vzorků. "Zákazník si může objednat velký vzorkovník, může si všechny dostupné materiály osahat, případně vyzkoušet přímo na zdi. Co se týče showroomu, bude to trochu složitější. Zatím jsme se mu chtěli vyhnout, ale do budoucna ho zvážíme. Stejně tak přemýšlíme o katalogu. Ten má ale smysl teprve ve chvíli, kdy budeme nabízet víc produktů," načrtává svou představu Žák.

Rozjezd firmy financovali Žák a Donati z vlastních zdrojů půl na půl. Nejvíc investovali do IT vývoje, webového designéra a vizualizací ve vysokém rozlišení. Chtěli, aby si zákazník mohl představit vybrané materiály téměř jako na fotce.

Po prezentaci v xPortu se o Dozamo začali zajímat první investoři. Spolupráci s nimi ale firma chystá až ve chvíli, kdy celý koncept otestuje a přidá nové kategorie do nabídky.

"Kontakty máme, ale jsme přesvědčení, že ještě nejsme ve vhodné fázi, abychom se bavili o investici. Na konci roku nebo začátkem příštího roku však spustíme projekt ve Švýcarsku a budeme mít odsud nějaké reakce. V ten moment budeme vědět, kudy jít, do čeho investovat a kolik přesně potřebujeme," uvádí Žák.

Spolupráce s otcovou firmou

Na začátku si Dozamo vybralo jako hlavního dodavatele firmu Žákova otce. "Máme veškeré know-how, kontakty a partnera, na kterého se můžeme spolehnout. Táta je na trhu 25 let, přesně ví, co dělá. První produkt technologicky vyvinul on s jedním technikem, já přispíval uživatelsky. Jde ale spíše o rodinný než byznys vztah. V řadě věcí je to ulehčení, ale na druhou stranu, když máme nějaký termín, nedá se tlačit na pilu, a když je něco špatně, musí se opatrně," vypráví Žák.

Nechce proto spojovat otcovu firmu s Dozamem a do budoucna počítá s rozšířením dodavatelů, aby se pokrylo širší materiálové spektrum. "V současnosti používáme lamino-deskové materiály v jednotných barvách nebo dřevodekorech, ze kterých se dělá korpus skříní. Na dveře máme lamino materiály, zrcadla a skla v různých barvách. Sjednotili jsme jejich cenu, takže zákazník si po zadání rozměrů může hrát s konfigurátorem, jak chce, a částka zůstane stejná," upozorňuje Žák.

Ceny, kterých firma dosáhla, jsou podle něj kompetitivní s nábytkovými řetězci a nižší než u výrobců na míru a truhlářů. "To však neznamená, že bychom slevili z kvality. Používáme jen trvanlivé materiály a náš nábytek má odpovídající kování a přizpůsobitelné nožičky. Ty jsme přidali, protože ze zkušenosti otce víme, že když se větší skříň s posuvnými dveřmi postaví na nerovnou podlahu, má po čase tendence se kroutit," uzavírá Žák.

Autor: Hana Dvořáková
Zdroj: probyznysinfo.ihned.cz

Doporučte článek:

Doporučení článku e-mailem

Ohodnoťte článek:
5.0/5 (1 hlasů)

Další články z rubriky

Související články


Komentáře (0 celkem)

Článek zatím nemá žádné komentáře

Komentovat článek (pro komentář k článku se musíte přihlásit nebo registrovat )

Reklama

Partner tém. měsíce

Reklama

WOOD-TEC_logo_2019_v90.jpg logo-cesky-kutil.gif cestadreva-partner-truhlarskyportal-90.jpg SUSO-90-120.gif Hettich-120x90.jpg
Truhlářský portál.cz na: Facebook

© Copyright 1999–2015 Truhlářský Portál.cz. Všechna práva vyhrazena. ISSN 2336-6419. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu vydavatele.

Kvalitní holandský nábytek z masivu za rozumnou cenu