Výchozí reklama
Výchozí reklama
Články » Aktuality

ZEW jediná značka svého druhu v Česku - vyrábí dřevěné brýlové obroučky

Antonín Smělý a Matěj Prokop se po práci přesouvají se do areálu bývalého výzkumného ústavu elektrotechniky. Ve světě dnes nejsou dioptrické dřevěné brýle neobvyklé, v Česku je ZEW jedinou značkou svého druhu.

ZEW - výroba dřevěných obrouček na brýle
Zdroj: ZEW

Když Antonín Smělý a Matěj Prokop skončí v práci, přesouvají se do své dílny, kde vyrábějí dřevěné brýle na míru. Dřevo se podle nich dokáže lépe přizpůsobit tvaru lidského obličeje, navíc je velmi lehké. Jeden kus brýlových obrub vzniká přibližně tři týdny. Původně strojař a marketingový expert se dřevem nikdy předtím nepracovali, vše se naučili sami pomocí skript a metody pokus – omyl. Dodnes jsou jediní, kdo v Česku dřevěné brýle na takové úrovni vyrábí.

Matěj Prokop a Antonín Smělý

Výchozí reklama

"Já řídím marketing v menší firmě, Matěj zase inženýrské oddělení ve vývojářské společnosti," popisuje Smělý, pětadvacetiletý absolvent mezinárodního managementu. Svůj volný čas tráví spolu s kolegou v dílně, která se nachází v areálu bývalého výzkumného ústavu elektrotechniky v pražském Kamýku.

Úplné začátky dřevěných brýlových obrouček, které z dílny putují pod značkou ZEW - Z Eyewear Prague, se vážou k listopadu 2012, kdy vznikl oficiální název. O pár měsíců později se mladíci pustili do práce. "Nemáme žádný houževnatý příběh o tom, jak jsme firmu založili. Zkrátka jsme si stanovili výzvu dělat ty nejlepší dřevěné brýle, které kdy existovaly," pokračuje Smělý.

Dřevěné brýle - ZEW

Podle jeho slov by obroučky měly být krásné samy o sobě a ne jen proto, že jsou ze dřeva. Navíc dokonale sedí, protože jsou přizpůsobené tváři konkrétního zákazníka. To prý dovoluje pouze materiál jako je dřevo, jehož přidanou hodnotou je také lehkost. Některé rámečky spolu s železnými panty váží pouhých 13 gramů.

"Naučit se řemeslné práci se dřevem jsme brali jako úkol. Abychom dali dohromady fungující technologii, procházeli jsme jednak skripta pro truhláře, jednak ty pro výrobu brýlí. Učili jsme se pracovat s materiálem, poznávali jeho možnosti i limity," vypráví osmadvacetiletý Matěj Prokop, jenž vystudoval Fakultu strojní na ČVUT.

Běžné plastové brýle se nejprve projektují v počítačových programech, kam se zadají také jejich modelové parametry. Následně se vyrobí forma, do které se vstřikuje plastová hmota. V dílně ZEW ale postupují protichůdným způsobem a oba společníci mají práci dokonale rozdělenou.

"Používáme pouze takové materiály, které mohou přijít do styku s lidskou kůží a konkrétně s obličejem. Pracujeme výhradně s evropským dřevem," pokračuje Prokop. V dílně tak narazíte na ořech, olivu, habr či eukalyptus, který kdysi jako plevel zaplavil Evropu.

Každá obruba projde přibližně třiceti výrobními postupy, jejichž počet neustále roste. Jednotlivé dýhové pláty se nejprve lepí k sobě a vzniká z nich v podstatě "sendvič" v podobě prkének. Záleží na specifických vlastnostech každého dřeva, někdy je složen ze sedmi plátků, jindy je jich mnohem více. Ze vzniklých prkének se vyřízne konkrétní tvar báze i stranic, který se následně ručně i mechanicky brousí a třikrát impregnuje, aby byl odolný vůči vodě. Výsledný produkt se nijak nedobarvuje ani nelakuje a celý proces trvá zpravidla tři týdny.

"Dodnes jsme vyrobili přibližně 200 kusů brýlových obrub a dá se říci, že známe všechny naše zákazníky. Žádné brýle jsme totiž nedělali dvakrát, každé jsou unikátem, který vzniká na základě osobní konzultace, kterou to všechno začíná," kalkuluje Smělý.

O brýle se jejich majitel nijak starat nemusí, při jejich koupi obdrží záruku doživotní péče, pokud by se například mechanicky poškodily - dřevo je znovuopracovatelný materiál.

Druhým projektem značky jsou brýle sluneční, které se vytváří přímočařeji. "V případě slunečních brýlí s klienty nepřijdeme do styku a fungujeme více jako výrobci. Na to, že nevíme, kdo náš produkt nosí, si teprve zvykáme," usmívá se Smělý. Jejich kolekce je ale prý úspěšná a lze ji spatřit v showroomu v pražské Klimentské ulici.

ZEW- Showroom

Kromě showroomu a webových stránek se značka ZEW prezentovala také na tuzemských akcích jako Designblok nebo Prague Design Week, obdržela také nominaci na cenu Czech Grand Design.

Zdroj: ZEW, life.ihned.cz

Doporučte článek:

Doporučení článku e-mailem

Ohodnoťte článek:
5.0/5 (1 hlasů)

Hodnocení článku

5.0/5 (1 hlasů)

Další články z rubriky

Související články


Komentáře (0 celkem)

Článek zatím nemá žádné komentáře

Komentovat článek (pro komentář k článku se musíte přihlásit nebo registrovat )

Reklama

Partner tém. měsíce

Reklama

WOOD-TEC_logo_2019_v90.jpg logo-cesky-kutil.gif cestadreva-partner-truhlarskyportal-90.jpg SUSO-90-120.gif Hettich-120x90.jpg
Truhlářský portál.cz na: Facebook

© Copyright 1999–2015 Truhlářský Portál.cz. Všechna práva vyhrazena. ISSN 2336-6419. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu vydavatele.

Kvalitní holandský nábytek z masivu za rozumnou cenu