Projekt IQ pro ECVET - nové možnosti v odborném vzdělávání a odborné praxi profesí truhlář, čalouník
V článku jsou představeny možnosti nového projektu IQ for ECVET v odborném vzdělávání a odborné praxi pro profese truhlář, čalouník, podlahář, výrobce textilií a krejčí. V příspěvku je popsán vývoj nového portálu www.iqforecvet.info pro Evropský kreditní systém. Největší pozornost je věnována mezinárodní matici požadavků na znalosti, dovednosti a kompetence pro profese truhlář, čalouník, podlahář, výrobce textilií a krejčí. Mezinárodní matice dovedností, znalostí a kompetencí je připravena pro všechny uvedené profese v anglickém jazyce, německém jazyce, českém jazyce, rumunském jazyce a v polštině.
„Daniela Tesařová“, „Eliška Machová“
Evropský kreditní systém v odborném vzdělávání a odborné praxi patří k nástrojům, které podporují rozvoj a zvyšování kvality odborného vzdělávání v zemích Evropské unie a nazývá se Evropský systém ECVET (European Credit Systém in Vocational Education and Training).
ECVET je jeden z nástrojů na podporu celoživotního učení, mobility žáků a dalších učících se (tedy i učitelů) v rámci Evropy a flexibility vzdělávacích cest k získání odborné kvalifikace. Přispívá k transparentnosti získaných kvalifikací a současně i jejich vzájemné uznatelnosti.
ECVET se hlavně zaměřuje na zlepšování kvality mobility v odborném vzdělávání mladých i dospělých, která již leta prokazuje přínosy jak pro vzdělávání jednotlivců, tak i pro systémy odborného vzdělávání v jednotlivých zemích Evropské unie. ECVET přesně stanovuje znalosti, dovednosti a kompetence, který si musí osvojit každý účastník při odborném vzdělávání v rámci EU.
Je založen na výsledcích učení, v nich se uvádějí znalosti, dovednosti a kompetence, jež mohou být dosaženy v různém učebním kontextu.
Dalším přínosem systému ECVET je potvrzení výsledků odborného vzdělávání. Účastníkem získané kredity v závěrečné fázi mobility zjišťují a potvrzují, že si stanovené znalosti, dovednosti a kompetence osvojil a vysílající a přijímací organizace si je již nemusí ověřovat.

K popisu osvojených znalostí, dovedností a kompetencí přenášených z jedné organizace či země do druhé, se v systému ECVET používají také body, jejichž kvalifikaci popisují příslušné informační materiály o ECVET.
Mezi podpory úspěšného zavedení systému ECVET lze zařadit i řešený projekt Inovativní kvalifikační rámec pro rozvoj ECVET IQ pro ECVET CZ/13/LLP-LdV /TOI/134010 v rámci programu LEONARDO DA VINCI.
Cílovou skupinou projektu je odborná veřejnost, učitelé a studenti středních a vysokých odborných škol.
Úkolem projektu je vytvoření matice znalostí, dovedností a kompetencí pro profese nábytkářského, dřevozpracujícího a textilního průmyslu, a to pro profese truhlář, čalouník a podlahář, výrobce textilií a krejčí.
Výstupem řešení projektu je portál odborných kvalifikací jednotlivých profesí, a to v pěti evropských jazykových mutacích. Portál vychází z matice znalostí, dovedností a kompetencí sestavené v pěti jazykových mutacích pro jednotlivé profese dle země řešitelů, tedy v rumunštině, polštině, češtině, němčině a angličtině. Portál vedle matice požadovaných znalostí, dovedností a kompetencí bude obsahovat i e-learning aplikace pro názorné představení a využití principů ECVET a také pro ověření kvality nabytých kompetencí.
Celý portál www.iqforecvet.info je připraven v pěti jazykových mutacích (v rumunštině, polštině, češtině, němčině a angličtině), protože projekt je řešen mezinárodním řešitelským týmem, koordinovaným Textilním zkušebním ústavem, Brno. V řešitelském týmu jsou dále :
˗ Mendelova univerzita v Brně, Ústav Nábytku, designu a bydlení,
˗ Textiles & Flooring Institute Aachen, Německá republika,
˗ Galway Mayo Institute of Technology, Irská republika,
˗ Chamber of Commerce and Industry of Romaniaented Asociaţia Producătorilor de Mobilă din România, Deutsches,
˗ Polish Chamber of Commerce of Furniture Manufacturers.
Při přípravě maticí dovedností jednotlivých profesí bylo nutné:
˗ aby se jednotlivé země domluvily,
˗ měly stejný výklad jednotlivých profesí,
˗ měly stejné úrovně kvalifikací jednotlivých profesí dle úrovně kvalifikace podle EQF (Evropského rámce kvalifikací),
˗ sjednotily se v odborném jazyku vyjadřování pro řešený projekt.
První fáze řešení spočívala v porovnání národních kvalifikačních rámců (NQF) jednotlivých partnerských zemí s Evropským kvalifikačním rámcem (EQF), který má osm úrovní kvalifikací. Zatímco některé partnerské země mají zavedené stejné úrovně NQF kvalifikací a sesouladěné s EQF. NQF v Irská republika má 10 úrovní a u některých profesí nemá odpovídající úrovně střednímu odbornému vzdělávání. U těchto profesí (např. krejčí, výrobce textilií) má pouze vyšší úrovně odpovídající univerzitnímu vzdělávání. Pro matici jednotlivých profesí odborného vzdělávání byla zvolena hladina odpovídající střednímu odbornému vzdělávání tedy hladina 3.
Před zavedením systému ECVET se musely na základě odborné diskuze určit požadované výsledky učení, které se vyjadřují pomocí jednotek výsledků učení. Následně byly vypracované návrhy matice, které byly po vzájemné diskuzi všech partnerů schválené (tabulka 1). Jednotliví partneři museli matice vyplnit pro jednotlivé profese, a to ve dvou jazykových mutacích v rodném jazyce a angličtině. Následně byly vybírané znalosti, dovednosti a kompetence společné pro všechny partnery. Na portále budou vedle společných kompetencí, znalostí i dovedností uvedené i odlišné kompetence, znalosti a dovednosti specifické pro jednotlivé země a jednotlivé profese.
Všechny společné znalosti, dovednosti, kompetence jsou uvedené ve všech jazycích partnerů. Specifické znalosti, dovednosti, kompetence v jednotlivých zemích jsou uvedené jazyku země, kde jsou vyžadované a v angličtině.
Příklad schválené matice společných znalostí, dovedností a kompetencí pro profesi podlahář v českém jazyce je uveden v tabulce 1.
Tabulka 1. Příklad vyplněné matice znalostí a dovedností pro profesi podlahář
Tabulka 2 Náhled na společnou matici pro profesi podlahář
Připravené matice jednotlivých profesí se v současné době vkládají do portálu www.iqforecvet.info, které vychází z portálu www.e-furniture.info.
Význam řešení tohoto projektu spočívá
- v možnosti propojení a přenášení osvojených znalostí, dovedností, kompetencí profese truhláře, čalouníka, podlaháře, výrobce textilií a oděvů z jedné organizace či země do druhé.
- sjednocení požadavků na jednotlivé kvalifikace stejné úrovně v rozdílných zemích Evropy s možností vzájemného uznávání odborných kvalifikací odborného vzdělávání bez jazykové zábrany.
- stanovení požadovaných výsledků učení v systému ECVET uvádí, ke kterému stupni Evropského rámce kvalifikací (EQF) patří.
- odstranění jazykové zábrany v odborném vzdělávání pro třetí stupeň národní vzdělávání v rámci EQF (Evropský rámec kvalifikací) a NQF (Národní kvalifikační rámec) lze zařadit mezi velmi důležitý výstup projektu
Tohle vše také vede k zatraktivnění těchto učňovských oborů.
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za obsah publikace odpovídá výlučně autor. Publikace (sdělení) nereprezentují názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jejich obsahem.
This project has been funded with support from European Commision
Dokumenty ke stažení:
Použitá literatura
ECVET Evropský systém pro zvýšení mobility v odborném vzdělávání. Otázky a odpovědi 1. vyd. Dům národních služeb, Národní agentura pro evropské vzdělávací programy, 2013, s. 23. ISBN 978-80-87335-52-9.
CROUCHLEY, Lenka a Michalea ČIČVAKOVÁ. Report on the relationship of ECVET and NSK, Tool for better quality of VET mobility. 1. Vyd. Center for International Cooperation in Education, 2014, s. 31. ISBN 978-80-87335-59-8.
Autor: doc. Ing. Daniela Tesařová, Ph.D. a Ing. Eliška Máchová, Mendelova univerzita v Brně, Lesnická a dřevařská fakulta, Ústav nábytku, designu a bydlení
Hodnocení článku
Další články z rubriky
- Novinky a akce na LIGNA 2025: Co nesmíte minout?
- Ligna 2025 - Hlavní témata veletrhu: Propojení, udržitelná výroba a kompozitní dřevo
- Jen žádné zlé materiály. Pavel Uličný navrhuje domy hlavně ze dřeva, slámy a hlíny
- Kariérové poradenství na Přímce nabídlo žákům nejen osobnostně rozvojové techniky
- POZVÁNKA na veletrh LIGNA 2025
- LIGNA 2025: Klíčový veletrh pro dřevozpracující průmysl
- Pocta tvůrci legendární židle z ohýbaného dřeva ve slavné vile Tugendhat
- Školy: Truhláři z Přímky v ZŠ JUDr. Mareše Znojmo
- Češi vytvoří na EXPO unikátní les z pravěkého dřeva. Čekalo ukryté v zemi
- Objevujte Přímku aneb Moderní zázemí, tradice a kreativita
Komentáře (0 celkem)
Článek zatím nemá žádné komentáře