Podnikání: Chorvatský cestovní ruch je příležitostí i pro český export. Třeba pro nábytkáře, dodavatele vybavení pro restaurace
Strategickým zájmem Chorvatska je zvyšovat kvalitu turistických služeb. Stavby, rekonstrukce, vybavování i samotný provoz turistických zařízení jsou tak příležitostí pro české exportéry z mnoha odvětví.
Zdroj: pixabay.com
Chorvatsko je zemí přímo závislou na příjmech z cestovního ruchu, který se na tvorbě HDP podílí s 20 % (podle některých odhadů až 25 %). Tento sektor dává práci 10 % všech zaměstnaných občanů. Chorvatský národní banka předvídá, že v roce 2021 rostl chorvatský HDP mimořádných tempem 10,8 % a bude činit více než 55 miliard eur. Podíl cestovního ruchu je tudíž na úrovni minimálně 11 miliard eur.
Nádherné přírodní a kulturní dědictví turistům nestačí. Chorvatsko investuje do kvalitního ubytování
S ohledem na takové okolnosti je chorvatským strategickým zájmem udržet si a dále zvyšovat svou konkurenceschopnost na turistickém trhu. Zdejší turističtí pracovníci si jsou vědomi, že pro dosažení těchto cílů nestačí spoléhat na přírodní památky (8 národních parků) a kulturní dědictví (10 památek UNESCO), ale že je nutné zvyšovat kvalitu poskytovaných služeb. Potvrzením vhodnosti takového záměru je skutečnost, že nejkvalitnější a nejdražší ubytování se obsazuje ze všech nejdříve.
Jde vskutku o nemalé finanční prostředky, které se investují do zvyšování kvality stávajících a budování nových zařízení, protože v podmínkách let 2019 a 2020, kdy v důsledku pandemie turistické firmy zastavily řadu investicí, se investovalo téměř 1,5 miliarda eur. Na tomto výsledku se podílel i český investor resortem Hilton Costabella u Rijeky. Odhaduje se, že se po ukončení aktuální pandemické krize bude do turistických kapacit v Chorvatsku investovat až jedna miliarda eur ročně.
Když se bavíme o chorvatských ubytovacích kapacitách, je třeba uvést statistické údaje o jejich počtu a typu, pro dokreslení o jak velký trh jde. Podle chorvatského Státního ústavu pro statistiku (DZS) je v zemi více než jeden milion turistických lůžek ve více než tisíci hotelech, 60 resortech, 224 kempech a tisících privátů a apartmánů. Z hotelů je 48 objektů klasifikováno jako pětihvězdičkové zařízení, dalších 355 se chlubí 4 hvězdičkami a dalších 330 je označeno 3 hvězdičkami.
Turisté loni v Chorvatsku strávili 84 milionů nocí
Chorvatsko v roce 2021 navštívilo 13,8 milionu turistů, kteří ve zdejších ubytovacích zařízeních strávili 84 milionů přenocování, tedy v průměru 5,8 přenocování každý. Jen z České republiky přijelo do země zhruba 775 tis. návštěvníků a strávili v chorvatských hotelech, kempech a privátech 5,2 mil. přenocování. Nejvíce turistů do Chorvatska přijelo z Německa (25 %), druhou příčku obsadili místní (15 %), třetí Slovinci (11 %) a Češi obsadili 6. místo s 6,2 %. Podle regionů nejnavštěvovanějším regionem byla Dalmácie od Zadaru po Dubrovník (43 %), následuje Istrie (25 %) a Kvarner (17 %).
V Chorvatsku nápoje a jídla v téměř 17 tisících provozovnách podává více než 90 tisíc zaměstnanců. Důkazem zvyšování kvality gastronomických služeb je už 10 restaurací nesoucích Michelinovou hvězdičku. I nadále lze očekávat investice do gastronomických zařízení.
Jaké příležitosti jsou pro české exportéry? HoreCa, nábytek
S ohledem na velikost je zdejší turistický sektor velkou příležitostí pro české dodavatele v sektoru HoReCa (potraviny, nápoje, vybavení hotelů a restaurací), designového nábytku a vůbec vybavení a úpravy interiéru, instalačních materiálů, vybavení a zařízení pro volnočasové aktivity (bazény a sportoviště), dodavatele energeticky úsporných zařízení pro HVAC, hotelových čističek odpadních vod, zabezpečení apod.
Zdroj: www.businessinfo.cz
Hodnocení článku
Další články z rubriky
- Díky, že můžem! ... Na Přímce si připomněli 35. výročí sametové revoluce
- Středoškoláci představili na Přímce své obory a už finišují v přípravách na vánoční výstavu
- Nové pracovní desky EGGER v Kili: Kvalita, styl a funkčnost v každém detailu
- Truhlář ze znojemské Přímky v krajském kole Mistrovství ČR těsně pod bednou!
- Nové zásuvky Kili CHILLI box: Kombinace kvality, inovace a funkčnosti
- Pozvánka: Konference INTERIÉRY 2024: Inspirace pro výrobce i designéry
- Nové kliky Báry Škorpilové - mimo limit času a stylu
- Školy: CHILL ZONE na Přímce
- Dárek umělce k 800. výročí města: Opavě vyřezal páva
- ŠKOLY: Adaptační kurz na Přímce opět naplnil očekávání
Související články
Komentáře (0 celkem)
Článek zatím nemá žádné komentáře