Podnikání: Plán dynastie truhlářů? Prodávat nábytek i tisíc kilometrů od Valašska
Už v páté generaci si v rodině Jelínků ve Valašském Meziříčí předávají z otce na syna truhlářské řemeslo. Rodinný podnik má tradici delší než 125 let a teď chce víc rozšířit prodej nábytku z pravého dřeva do dalších evropských zemí. V nové strategii vsadil na kvalitní design.
Když chce firma JELÍNEK – výroba nábytku symbolicky ztvárnit svou historii, volí přirovnání k letokruhům rozříznutého kmene stromu. Ten symbol dobře sedí. Ve firmě z Valašska se už od jejího založení v roce 1897 všechno točilo kolem dřeva. A podnik každý rok trochu povyroste.
Dnes v něm začíná pracovat už pátá generace podnikatelské dynastie. Výrobce matrací, postelí, židlí a dalšího nábytku z kvalitního masivu si i v éře nejrůznějších syntetických materiálů drží své zákazníky, kteří pořád věří klasickému přírodnímu dřevu a poctivému řemeslu. Podnik mívá roční obrat mezi 80 až 110 miliony korun a práci dává 75 zaměstnancům. Vedle postelí vyrobených na míru podle přání zákazníka nabízí také matrace – od roku 1992 jich firma dodala přes 200 tisíc.
Vedle tuzemských zákazníků firma prodává také k sousedům – na Slovensko a do Rakouska to mají z Valašského Meziříčí coby kamenem dohodil, odbyt ale roste i v Německu a Maďarsku a jednotlivé objednávky přicházejí i z tak vzdálených trhů, jako jsou Vietnam nebo Kanada. Kusové prodeje firma registruje už také ve Španělsku.
Ložnice Ami od firmy Jelínek
Právě zvýšení odbytu na starém kontinentu jmenuje jako vizi firmy pro nejbližší období Tomáš Jelínek, který je představitelem čtvrté generace a podnik v současnosti vede společně se svým bratrem. „Chceme rozšířit prodej našeho nábytku na evropském trhu v okruhu tisíc kilometrů od Valašského Meziříčí,“ říká podnikatel.
K souhře jednotlivých rodinných členů uvnitř podniku podotýká, že každý má jasně vymezenu svou kompetenci, takže spolupráce dobře funguje. „Já mám na starosti ekonomiku, bratr Daniel výrobu a synovec David obchod a marketing. Větší investice a záměry konzultujeme společně. Ke sporům nedochází.“
Nejtěžší je sehnat řemeslníka
V poslední době musel výrobce nábytku stejně jako jiné tuzemské podniky řešit několik výzev najednou. Na jedné straně zdražení vstupů – energií i materiálů – na straně druhé menší tržby. „Nejvíce jsme pocítili pokles poptávky od našich zákazníků. Přece jen je nábytek zbytná záležitost oproti potravinám a teplu,“ chápe Tomáš Jelínek. Navíc přetrvává nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců, bez nichž se právě výroba nábytku a matrací na míru neobejde. „Nedostatek je zejména patrný u vyučených řemeslníků, například vůbec nemůžeme sehnat čalouníka.“
Hodnocení článku
Další články z rubriky
- Značka Ton má novou vizuální identitu, staví na písmenu „O“
- Podnikání: Se skateboardy pohořel. Uspěl ale s nábytkem, po němž lezou děti.
- Společnost MATRIX se snaží přispívat k udržitelnému hospodaření v lesích
- Okouzlující dřevěné lampy řezbáře Ladislava Rubáčka našly své obdivovatele už na třech kontinentech
- Jaké svěrky nesmí chybět žádnému truhláři?
- Vychytávky na výrobu nábytku, máte je všechny?
- Začínal u výroby dveří, dnes ve svém truhlářství dělá snad všechny druhy nábytku
- Mladá řezbářka láká seniory do pardubické Sféry. V učebně dřeva předává základy truhlařiny.
- Znáte ohýbaný nábytek z Mimoně?
- Objevte japonské nářadí pro truhláře. Nadchne začátečníky i ostřílené profíky.
Související články
Komentáře (1 celkem)
- Václav Jánský: Firma Úterý 06. Únor 2024 21:24