Výchozí reklama
Výchozí reklama
Články » Design/Trendy

Design: Jak vzniká světový design v českých podmínkách?

Rozhovor s designérem, který získal mezinárodní ocenění RED DOT – p. Romanem Ulichem ze společnosti M&T, jejichž kliky MAXIMAL / MINIMAL JSOU ozdobou letošního DESIGN BLOKu. Jde v historii vůbec poprvé, o udělení této ceny českému produktu v segmentu okenního a dveřního kování.

Roman Ulich - designér společnosti M&T

Praha 1. října 2013 – Mezinárodně uznávané ocenění, prestižní designovou cenu Red Dot Design Award, získalo dveřní kování MINIMAL/MAXIMAL® od českého výrobce M&T. Jde v historii vůbec poprvé, o udělení této ceny českému produktu v segmentu okenního a dveřního kování. Jaký je průběh vzniku světového designu v českých podmínkách nám představil autor tohoto kování, designér Roman Ulich.

Ocenění Red Dot je pro většinu lidí neznámé. Jak si našlo cestu k Vám?

Před několika lety jsem si zařizoval nové bydlení a při výběru osvětlení jsem si všimnul, že má na sobě „červený puntík“. Hned mě to zaujalo a zadal jsem si tento symbol do internetového vyhledávače a zjistil jsem, že jde o mezinárodní soutěž, ve které jsou veškeré vítězné produkty neskutečně pěkné. V podstatě v tu chvíli jsem si řekl, že by bylo super, jednou toto ocenění také dostat. Jeho zisk je o to cennější, protože porota je složena ze špičkových designérů, architektů a profesorů z celého světa. Takže jejich vyznamenání a výběr má rozhodně vysokou vypovídající hodnotu.

Výchozí reklama

Kdy jste se do soutěže poprvé přihlásili a s jakým výrobkem?

Úplně poprvé to bylo již v roce 2010. Měli jsme tehdy hodně povedenou kolekci kování Design 2009. Už v té době se v našem sortimentu objevily originální povrchy titan mat černý a titan braun mat. Dvě povrchové varianty, které se stávaly díky svojí atypické barevnosti velmi populárními a nikdo je v nabídce neměl. A přesto všechno jsme cenu Red Dot nedostali.

Takže i přes jistotná očekávání přišlo zklamání?

Musím přiznat, že jsme tak trochu počítali, že nás Red Dot 2010 nemine. Nestalo se tak…, ale po pravdě řečeno, nás než zklamání, spíš toto vyburcovalo k novému produktu a u něj jsem si už říkal, že to vyjde na 200 %! A povedlo se!

Dá se říct, že ocenění poroty pro Vaše kování je takovým testem kvality produktu?

Přesně tak! Když jsem kování MINIMAL/MAXIMAL do Essenu odesílal, tak jsem stále  zvažoval, zda cenu dostaneme nebo nedostaneme. Ale na druhou stranu, už když tato klika vznikala, věděl jsem, že půjde výborně do ruky, bude univerzální a vzhledově každého upoutá. A porota se mnou letos souhlasila (smích).


Jaký byl oficiální výrok poroty pro kování MINIMAL/MAXIMAL?

Doslovný překlad je: „Tato výrazná klika má univerzální použití díky své konstrukci. Její vynikající funkčnost je dalším bonusem.“

Takže se nehodnotí pouze design?

Vůbec ne, porota hodnotí produkt jako celek. Tedy nejen z hlediska designu, ale i jeho funkčnosti a praktičnosti.

Jak jste se dozvěděl, že získáváte designérského „Oskara“?

Velice jednoduše. Vyjádření přišlo e-mailem, ale já jsem dobře věděl už dopředu, že se naše klika bude líbit. Takže se vší skromností, jsem z této zprávy moc překvapený nebyl (smích). Ocenění přebíral můj bratr a majitel firmy, Ivo Ulich, a doufám, že si tu naši chvilku slávy za všechny z M&T řádně užil!

Pojďme si více přiblížit Vaše kroky, díky kterým vzniklo první české kování s oceněním Red Dot.

Na úplném začátku byla myšlenka, jak bude klika vypadat. Samotný nápad designu mi zabere asi deset minut času. Ovšem nejdůležitější je vnitřní mechanismus kliky. V průběhu let se od klasického kování štítkového přešlo k rozetovému a dnes už v podstatě zůstává jen samotná klika. A i ta musí být plně a lehce funkční. Dva roky jsme na tom pracovali a vytvořili jsme plně účelný mechanismus, který jsme si nechali patentovat. Ono totiž není nic jednoduchého, ty tzv. střeva kliky vměstnat do minimálního prostoru, aby povrchový design odpovídal požadavkům dnešního minimalistického trendu. Proto ty dva roky konstrukčního vývoje. Samozřejmě jsem si během tohoto času i různě s klikou hrál – zvětšoval jsem ji a zase zmenšoval, až do doby než jsem s ní byl úplně spokojený.

Vzhledové úpravy, o kterých se zmiňujete, vznikají ve skicách na papíře, nebo si je i fyzicky zkoušíte vyrobit?

Veškeré varianty vzhledu kování vznikají hlavně na papíře. V roce 2010 jsme ještě neměli k dispozici ani 3D tiskárnu, se kterou pracuji nyní. Všechny větší úpravy, které jsem vytvořil, jsem předal kolegům a ti vytvořili dřevěný model. Díky němu jsem si mohl své úpravy ošahat a pokračovat v dalším vývoji kliky. Dnes je vše jednodušší. Díky profesionální 3D tiskárně získávám ze svých dat 3D modely a práce se díky tomu neskutečně zdokonaluje a zrychluje.

Pojďme zpátky ke kování MINIMAL/MAXIMAL… Proč právě tento název?

Tím, že je klika bez spodní rozety, tak by měla být minimalistická, aby na dveřích nebyla skoro vidět, ale zároveň musí ukázat maximum toho, co jde dnes vymyslet. Jednoduše řečeno symbolicky platí:  MINIMAL = neměla by být na dveřích vidět a MAXIMAL = ukazuje variabilitu a kreativu tím, že do své plochy umožňuje vložit jakýkoliv materiál v nepřeberném množství barev a struktur.

Jak se toto kování usazuje na českém trhu?

Vzhledem k tomu, že jsme zatím na tuto řadu nerealizovali žádnou silnou reklamní kampaň a do povědomí se zatím dostává více méně v odborných kruzích, pak bych řekl, že ohlasy jsou dobré. Naše výroba je v současném stavu naplněná dílčími objednávkami, takže nyní se soutřeďujeme hlavně na její odladění a maximálním zautomatizování, abychom byli schopni naplno pokrýt její plný výkon a uspokojit zájem našich zákazníků.

Takže architektům a designérům se kování s „červenou tečkou“ líbí?

Dalo by se to takto říct a já doufám, že realizací interiérů, které využijí šíři nabídky MINIMAL/MAXIMAL bude stále přibývat. Dnešní interiérové trendy jasně velí vše ladit v jednotném stylu, a i proto toto kování je připraveno pro všechny typy dveří, od otočných po posuvné či kyvné, od plných dřevěných po celoskleněné. Samozřejmostí je i varianta na okenní kličky. Takže interiér i v tomto segmentu může být laděný do posledních detailů.

Všeobecně je bohužel platné pravidlo, že kvalitní výrobek se pozná i podle toho, že má velmi brzy své falzifikáty. Jak se s tímto jevem potýká M&T, coby designově autorská firma?

Problém falzifikátů je neskutečně obtížný a někdy bohužel v českých podmínkách připomíná boj s větrnými mlýny. My se s tímto problémem potýkáme opakovaně. Například naše nejprodávanější klika ENTERO se stala „obětí“ napodobitelů téměř do půl roku od svého uvedení. A právě na základě těchto zkušeností jsme pro kování MINIMAL/MAXIMAL zvolili jinou cestu. Zajistili jsme pro něj tři celoevropské patenty a 27 průmyslových vzorů a tuto jasnou informaci vložili do našeho prezentačního katalogu. Věříme, že konkurence, díky této síle pochopí, že toto kování se jen tak jednoduše neokopíruje. Je samozřejmé, že výše jmenovaná ochrana není zadarmo, ale stále je to lepší než vše řešit soudní cestou. I když my bojujeme i na této frontě (smích).

Je v této sféře českým firmám nějak nápomocný český stát?

Bohužel legislativa v České republice není taková, abychom se na ni mohli spolehnout. Realitu ukazuje jednoduchý příklad: Vytvoříme pěknou kliku, která se bude hodně prodávat. Její výrobu má na starosti česká firma. Dodavatelé komponentů jsou také Češi. Bohužel pak přijde zahraniční dovozce, který nechá naši kliku zkopírovat v zahraniční a pak ji začne prodávat na našem území. Je levnější, ale z méně kvalitního materiálu a bez potřebné technické kvality mechanismu. Díky podhodnocené ceně je dobře prodejná. Zisky z tohoto prodeje plynou do zahraničí, místo aby zůstaly v České republice. Česká legislativa je postavena tak, že nechrání domácí výrobce a tím nemyslím jen nás, ale i další ryze české společnosti. Určitě by to chtělo v této sekci radikální změnu pro podporu domácích českých výrobců.

Jste společností, která vytváří designové kování. Můžete říct, jak se liší český a světový design?

Nejsem si jistý, zda v segmentu dveřního kování můžeme hovořit o „českém designu“. Vzhledem k tomu, že tradice dveřního kování u nás není, takže my jsme doslova průkopníky v tomto směru. Pokud ale bych mohl mluvit o jiných českých výrobcích, tak jsou tu tak dva obory, které jsou ve světě velmi dobře přijímány. Jde o tradiční české sklo a židle a stolky firmy TON. Ale aby se říkalo český design, tak to zatím neexistuje. Známý je například severských design, italský či německý.

Naše země má nejblíže k italskému či německému designu. Jak jsou na tom třeba zaoceánské země, Amerika či Čína?

Číňané hledají vždy to, co je zrovna trendem v Evropě. To, co je evropské je pro ně nejlepší.  Další významnou asijskou zemí je Japonsko, kde vznikají krásné a jednoduché věci. Severní Amerika, co se týká moderního bydlení, nenabízí nic zajímavého. Nyní spolupracujeme se společností, která pochází z Jižní Ameriky, a to konkrétně z Brazílie. A v nabídce mají opravdu zajímavé věci. Můžete se nechat překvapit, co nám spolupráce s nimi do budoucna přinese.

Pojďme závěrem zpátky k Red Dotu. Kdy můžeme čekat novou českou kliku s červenou tečkou?

(smích) No, rádi bychom dalšího „Oskara“! Už když jsme dostali letošní cenu, věděl jsem, že nekončíme. Mám totiž tzv. v šuplíku opravdu designovou lahůdku, kterou bych rád opět přihlásil. A pokud za ni Red Dot dostanu, velice rád si pro něj, a tentokrát, osobně pojedu!

Děkujeme za rozhovor.


Material & Technology s.r.o. – M&T
První a zároveň jediný český výrobce dveřních klik využívající moderní technologie pro žádané a velmi kvalitní povrchové úpravy - matný nikl a nitrid titanu v několika barevných odstínech. U svých výrobků klade hlavní důraz na kvalitu, mnohaletou funkčnost a moderní design. Nové designy vznikají přímo pod rukama pracovníků firmy od návrhu až po realizaci ve výrobě. Pro spokojenost zákazníků je připraven kompletní výrobní program včetně okenních klik, bezpečnostních rozet, madel, pantů, posuvných systémů, kování na skleněné dveře a dalších požadovaných doplňků - vždy ucelený sortiment ve stejném designu, povrchové úpravě a barvě. www.kliky-mt.cz

Doporučte článek:

Doporučení článku e-mailem

Ohodnoťte článek:
0.0/5 (0 hlasů)

Hodnocení článku

0.0/5 (0 hlasů)

Další články z rubriky

Související články


Komentáře (0 celkem)

Článek zatím nemá žádné komentáře

Komentovat článek (pro komentář k článku se musíte přihlásit nebo registrovat )

Reklama

Partner tém. měsíce

Reklama

WOOD-TEC_logo_2019_v90.jpg logo-cesky-kutil.gif cestadreva-partner-truhlarskyportal-90.jpg SUSO-90-120.gif Hettich-120x90.jpg
Truhlářský portál.cz na: Facebook

© Copyright 1999–2015 Truhlářský Portál.cz. Všechna práva vyhrazena. ISSN 2336-6419. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu vydavatele.

Kvalitní holandský nábytek z masivu za rozumnou cenu