Jak restaurovat starý nábytek 3: Karetní stolek
Stav tohoto karetního stolku byl dosti žalostný. Chyběly některé části, např. olištování okolo noh v horní části, konstrukčně vše bylo třeba zpevnit, napasovat zásuvku, opravit zámek, zhotovit klíč, podlepit uvolněnou dýhu na nohách a na lubech ... pěkná a náročná práce se skvělým výsledkem a spokojeným zákazníkem. Jen se podívejte ...
1. Restaurování tohoto stolku nebyla velká práce, ale byla dosti náročná vzhledem ke stavu v jakém se tento pěkný kousek nábytku nacházel.
2. Chyběly některé části, např. olištování noh v horní části, konstrukčně vše bylo třeba zpevnit, napasovat zásuvku, opravit zámek, zhotovit klíč, podlepit uvolněnou dýhu na nohách, lubech a především na plátě.
Chybějící dýhu doplnit, barevně sladit k původnímu odstínu.
3. Pohled na uvolněný plát, poškození jak na zásuvce, tak i na plátě.
4. Pohled na plát nebyl zrovna potěšující...
5. ...uvolněné bylo téměř vše, chyběly části dýhy, olepení na hraně, důsledným postupem bylo nutné zpevnění a podlepení.

6. Plát se nedá ani řádně otřít hadrem, zachytily by se uvolněné části a dost drobných třísek už by se nenašlo. Hlavně ne, kam patří.
7. Detail rohu stolu. Znatelné pukliny ve všech ozdobách a dýze. Chybí olepení na hraně, to které se zachovalo, to se téměř vše musí podlepit a z větší části přelepit znovu.
8. Kompletní demontáž. Stačí trošku klepnout a vše se rozpadne na jednotlivé části. Na spodku nohy je uvolněná dýha, následek umístění ve vlhkém prostředí, zachovalo se jen pár malých lišt lemovaných kolem nohy.
9. ...a plát? Ještě teď se mi dělají mžitky, když se kouknu na detaily... Byla to opravdu mravenčí práce. A po centimetrech!
No a mimochodem, tenhle informativní soubor jsem obdržel od zákazníka, a na základě tohoto a jemu podobných jsem zpracovával cenovou nabídku…
Dnes se koukám, že ten optimismus, pracovní nadšení a kus odvahy mi fakt nechyběly.
Chybějící pásková intarzie je v hodně případech nahrazena tvrdým tmelem, který je třeba perfektně odstranit.
10. Horní pohled na celkový plát.
11. Hlavně dýhu odloupávat po malých kouscích, aby se něco nezatoulalo pod ponk, nahrazení i malé částečky je zdlouhavé a musí se přizpůsobit k původnímu materiálu.
12. Odloupané části si označím a odložím poblíž původního místa, kam za chvíli přijdou nalepit.
13. Před nalepením je nutné zbavit podklad i samotnou dýhu starého lepidla / klihu/, pokud se tohle zanedbá, nové nalepení s největší pravděpodobností nebude držet.
Je to na svatou trpělivost, dýha je slabá a křehká, snadno se láme.
14. Mravenší práce s křehkým materiálem je docela psychycky náročná.
Ale už mi to vůbec tak nepřijde, Síla zvyku a každodenní setkávání s podobnými maličkostmi mne nechávají v klidu.
15. Každý centimetr se musí projít a dobře opracovat.
16. Postupné "odebírání" uvolněných linek a kousků dýhy. Raději si kousíčky přilepím páskou, abych věděl, kam přesně přijdou.
17. V rozích už to mám částečně podlepené, zbývá ještě hodně trpělivého snažení s ostatní plochou.
Opravdu pěkný pohled do útrob stolku...
Je vidět stará poctivá práce s masívním podkladem.
18. Je třeba vyrobit náhradní dýhové žilky které se nedochovaly /tzv. pásková intarzie/ z odpovídajícího materiálu, a musí se vpasovat na potřebné místo.
19. Proužky podloženého papíru mají v tomto případě jen vizuální smysl pro focení.
20. Na tomto souboru je téměř celá plocha podlepená, opatrně a citlivě odstraňuji škrabkou ochranný papír, který se před lepením dá mezi podložku a lepenou dýhu. Papír je nutný aby se podlepované části neslepily s podložkou.
21. Ta nejhorší práce je bohudík za mnou!!! Při nešetrné práci se škrabkou by se mohly žilky vytrhnout a znehodnotit. Tedy pomalu a trpělivě. Současně s podlepováním se také může tmelit.
22. Kde by po nalepení zůstalo ve spárách nové lepidlo, můžeme tmelit tyto spáry už při lepení. Tím předejdeme pracnému odstraňování vytvrzenélo lepidla. Tmel také zacelí ostatní nerovnost a splyne s ostatní dřevinou. Napříč položené profilované lišty jsou nově vyrobené na olepení horních částí noh. Žilky jsou z dýhy, vložené do masívní lišty. Dole je malý zachovaný vzorek...
23. Škrabkou odstraněné lepidlo i mikroskopická část materiálu z původní dýhy, ještě je před retuší patrné doplnění nových žilek a jiných detailů.
24. Tmelení se provádí několikrát, dle potřeby. Je nutné přizpůsobit tmel jednotlivým druhům dřeva. Malé barevné odlišnosti se zaretušují i u tmelu.
25. Tmelení, několikeré broušení, perfektně připravený podklad pod povrchovou úpravu je základem úspěchu.
Povrchová úprava je šelaková politura, leštěna na vysoký lesk. S časovým odstupem se leští několikrát.
26. Detaily jsou barevně sladěné, ještě přeleštit a dílo bude hotové.
27. Vše je dokončené. Nohy, luby, zásuvka upravená, také zámek a klíč. Nohy jsou ozdobené okrasnou lištou.
Po šelakové polituře stolek dostal ten správný švestkový odstín, a vynikla krásná struktura. Po kraji plátu jsou kvítečka vsazena do palisandru.
28. Byla to pěkná a náročná práce. S výsledkem byl zákazník velmi spokojen, většinou také majitelům zasílám i foto jejich nábytku před restaurováním. S odstupem času sami zapomenou, jaký byl pohled na jejich poklady.
...a já? Měl jsem radost ze své práce a že se povedla i k mé spokojenosti...
V následujícím 4. dílu seriálu "Jak restaurovat starý nábytek" uvidíte jak dát starým židlím původní krásu.
Článek vznikl ve spolupráci s Uměleckým truhlářstvím Hrozek z Újezdu u Brna.
Hodnocení článku
Kategorie článku
Články » Odborná témata » Technologie » Restaurování nábytkuČlánky » Odborná témata » Technologie
Články » Odborná témata
Články » Téma měsíce » 2015 » Jak restaurovat starý nábytek
Články » Téma měsíce » 2015
Články » Téma měsíce
Články » Aktuality
Články » Odborná témata » Postupy / Návody
Galerie fotografií
Obrázek 1Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 2
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 3
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 4
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 5
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 6
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 7
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 8
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 9
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 10
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 11
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 12
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 13
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 14
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 15
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 16
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 17
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 18
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 19
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 20
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 21
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 22
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 23
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 24
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 25
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 26
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 27
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Obrázek 28
Zdroj: Archív Umělecké truhlářství Hrozek
Další články z rubriky
- Objevujte Přímku aneb Moderní zázemí, tradice a kreativita
- Slovenské stoly ze skejtů. Super!
- Podnikání: Polské nábytkářství zažívá krizi, sektor opustily desetitisíce lidí
- Koupelnové poličky bez vrtání
- Beskydská harmonie
- Designová elegance a praktičnost: dřezové baterie Franke s povrchovou úpravou PVD
- Oslava Vánoc na Přímce
- Díky, že můžem! ... Na Přímce si připomněli 35. výročí sametové revoluce
- Středoškoláci představili na Přímce své obory a už finišují v přípravách na vánoční výstavu
- Nové pracovní desky EGGER v Kili: Kvalita, styl a funkčnost v každém detailu
Související články
Komentáře (0 celkem)
Článek zatím nemá žádné komentáře