Výchozí reklama
Výchozí reklama
Články » Design/Trendy

Nábytek, který je v kurzu: Přírodní materiály a živé barvy / Design, trendy

Designéři se vracejí ke dřevu a inovují léty prověřené modely. Výrobci hledají nové distribuční kanály s pomocí internetu.

2 tisíce eur - Tolik stojí nové křeslo "Ro" značky Fritz Hansen od designéra Jaimeho Hayona
Zdroj: fritzhansen.com

Zapomeňte na nepraktickou extravaganci, "in" je střídmost a bytelnost, vzkazují výrobci bytového zařízení prostřednictvím nejvýznamnějších letošních veletrhů designu a nábytku, které se konaly v Miláně, Paříži a Kolíně nad Rýnem. Na nábytku a doplňcích je vidět, jak nepříznivý hospodářský vývoj v Evropě ovlivňuje styl bydlení. V době krize i movitější lidé tráví více času doma než na cestách nebo v restauracích, a proto si chtějí svá obydlí za přijatelnou cenu útulně a prakticky zařídit. "Z hlediska normálních zákazníků byl letošní ročník zřejmě jeden z nejlepších," komentoval například Salone Internazionale del Mobile v italském Miláně deník Wall Street Journal. Francouzský Hermes tam debutoval s kolekcí nábytku designéra Philippa Nigra. Jeho křesla a sedací soupravy jsou střízlivé a dají se dle potřeby využít pro různé účely. Dánský výrobce nábytku Fritz Hansen zase v Miláně představil nové křeslo "Ro" designéra Jaimeho Hayona, které bude k mání zhruba za dva tisíce eur. Přitom nejznámější designový hit firmy Hansen, křeslo "Egg", které původně vytvořil designér Arne Jacobsen v roce 1956 pro lobby a recepci kodaňského hotelu Royal Hotel, stojí téměř 4700 eur. Pro konkurenta BD Barcelona Design Jaime Hayon vytvořil lehký zahradní nábytek z hliníku. "Snažili jsme se s tímto materiálem pracovat jako by to bylo dřevo," popisuje španělský designér Hayon křeslo s elegantně zaobleným opěradlem.

Výchozí reklama

Dřevo a květinové koberce

Z hlediska používaných materiálů je totiž stále v kurzu nábytek ze dřeva, ideálně minimálně opracovaný. Hold přírodě tak ve své nové kolekci nábytku a bytových doplňků vzdala například italská značka Armani Casa, když se rozhodla využít nezvyklé materiály jako banánovník nebo japonský jasan, z něhož například vyrobila šatník opticky připomínající kufr. Oč střídmější tvary nábytku designéři aktuálně preferují, o to víc uzdu fantazii popouštějí při volbě barev a potisků. Dovoleno je téměř vše: od jemných pastelových tónů přes kovové barvy až po nábytek ve veselých, téměř křiklavých barvách. Do designu se promítají i trendy z módy - zvířecí či květinový potisk nebo colourblocking, tedy velkoplošná kombinace nejméně dvou výrazných barev. Není divu, vždyť do nábytku a bytových doplňků stále více "dělají" i známé módní značky jako Versace či Hermes. Propojení barev a vzorů pojala třeba italská firma Missoni doslova: ve stejném květovaném vzoru představila celý obývák - koberec, křeslo i záclony.

Staré, ale vkusné a funkční

Zavedené značky v oblasti nábytku a designu také s oblibou sázejí na revival historických modelů. Švýcarská firma Vitra letos na veletrzích představila novou verzi dřevěné židle "Standard" z roku 1934. Aktuální model má sedačku a opěradlo vyrobené z robustního plastu a nohy z kovu. Navíc je k mání v nových barevných kombinacích, které pro Vitru vymyslela nizozemská návrhářka Hella Jongeriusová. Původní návrh židle vypracoval Francouz Jean Prouvé. Skvělý designér, který zahájil svoji kariéru jako kovář, je považován za jednoho z průkopníků masové výroby nábytku a židle a stoly, které navrhl, se stále prodávají. Téměř stejně stará, a přesto neustále "in", je také židle, kterou v roce 1933 vymyslel finský architekt a designér Alvar Aalto. K jeho ikonickým produktům oblých a jednoduchých tvarů, vyráběným z ohýbané překližky, patří třeba Čajový stolek 901. Jako dárek k osmdesátinám letos dostala legendární židle nové vzory potahu. Její výrobce, finská firma Artek, je nechala navrhnout špičkovými designéry, jako je Mads Norgaad.

Prodej přes internet

V nejistých časech se i renomovaní výrobci bytového zařízení přesvědčují o platnosti marketingové poučky, která praví, že důležité není vyrobit, ale prodat. Hledají proto nové distribuční kanály a snaží se oslovit nové skupiny spotřebitelů. "Už nestačí jen nabízet inovativní a kvalitativně vysokohodnotné produkty. Na to je konkurence příliš silná. Firmy musejí mít také perfektní strategii na prodej," potvrzuje Claudio Luti, šéf milánského veletrhu a vlastník designové firmy Kartell. V tomto ohledu je jedním z velkých témat, která svět designu a nábytku ovlivňují, také prodej nábytku přes internet. Výrobci nábytku se on-line prodeji dlouho bránili, cesta do virtuálního světa by se však podle expertů mohla vyplatit. Svědčí o tom úspěch amerického portálu Fab, který láká především mladé zákazníky na výstřední nábytek a doplňky do bytu. Původně americký on-line obchod nyní rozšířil své působení i do Evropy. Jeho nabídka je rozsáhlá - od oblečení přes bytové doplňky až po potřeby pro volný čas, jako je třeba plovací kruh ve tvaru obrovského nakousnutého donutu s růžovou polevou. Velká část zboží pochází od mladých a méně známých designérů. Počet prodávaných kusů je mnohdy limitován a je zpravidla k mání jen několik dní. "Loni jsme s nabídkou 15 tisíc různých produktů předhonili Ikeu," chlubí se zakladatel portálu Jason Goldberg, když pro letošek plánuje zdvojnásobení obratu na více než 300 milionů dolarů. Posílit distribuci přes internet chce i Kartell, jehož tržby v roce 2012 činily 108 milionů eur. "Nyní on-line generujeme čtyři až pět procent našeho obratu," tvrdí šéf Luti. "Předpokládáme, že brzy tento podíl budeme moci zvýšit na procent patnáct." Kartell své produkty prodává jak prostřednictvím vlastního on-line obchodu, tak různých designových portálů. Firma těží ze skutečnosti, že značka Kartell má velké renomé a výrobky jsou z plastu. Zákazníci tedy již dopředu mají velmi dobrou představu, co on-line kupují.

VIDEO: Křeslo "Ro" od Jaimeho Hayona

Autor: Barbara Bublíková, spolupracovnice redakce iHned
Zdroj: iHned.cz

Doporučte článek:

Doporučení článku e-mailem

Ohodnoťte článek:
0.0/5 (0 hlasů)

Hodnocení článku

0.0/5 (0 hlasů)

Další články z rubriky

Související články


Komentáře (1 celkem)

  • Václav Jánský: Nábytek Úterý 09. Červenec 2019 14:14
Komentovat článek (pro komentář k článku se musíte přihlásit nebo registrovat )

Reklama

Partner tém. měsíce

Reklama

WOOD-TEC_logo_2019_v90.jpg logo-cesky-kutil.gif cestadreva-partner-truhlarskyportal-90.jpg SUSO-90-120.gif Hettich-120x90.jpg logo-pragoligna-partneri.jpg
Truhlářský portál.cz na: Facebook

© Copyright 1999–2015 Truhlářský Portál.cz. Všechna práva vyhrazena. ISSN 2336-6419. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu vydavatele.

Kvalitní holandský nábytek z masivu za rozumnou cenu